Friday, July 1, 2011

Tinggal Kenangan !!! Selamat Tinggal Stesen Keretapi Tanjung Pagar

Stesen kereta api Tanjong Pagar. — Foto oleh Jason Devadason
Notis penamatan perkhidmatan di Stesen Kereta Api Tanjung Pagar. — Foto oleh EquatorialSky2
Platfom dan landasan kereta api di Stesen Kereta Api Tanjung Pagar. — Foto oleh EquatorialSky2
Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar memandu tren terakhir yang meningggalkan Stesen Kereta Api Tanjong Pagar pada pukul 11 malam Khamis. Para pengunjung stesen itu turun beramai-ramai ke landasan untuk merakamkan gambar serta mengutip batu kerikil di landasan untuk dijadikan kenangan. -Foto THE STAR: TEO YEONG CHANG


SINGAPURA, 1 Julai — Setelah 80 tahun menaburkan jasa menghubungkan rakyat di Semenanjung dengan Singapura, perkhidmatan tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di stesen Tanjong Pagar di sini melabuhkan tirai dengan diiringi linangan air mata pengunjungnya malam tadi.

Sebaik sahaja tren terakhir yang dipandu oleh Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bergerak meninggalkan stesen tepat pukul 11 malam, para pengunjung stesen itu turun beramai-ramai ke landasan untuk merakamkan gambar serta mengutip batu kerikil di landasan untuk dijadikan kenangan.

Laporan Bernama Online menyebut ramai juga di kalangan pengunjung kelihatan menitiskan air mata selepas tren terakhir itu berlepas. Sultan Johor memandu tren terakhir itu sebagai simbolik berakhirnya perkhidmatan KTMB di stesen itu.

Tepat pukul 12 tengah malam, stesen yang telah beroperasi selama lapan dekad memberikan perkhidmatan menghubungkan Malaysia dan Singapura sejak 1932 itu menghentikan operasinya dari stesen itu secara total.

Bermula hari ini, perkhidmatan KTMB dari Singapura akan beroperasi dari stesen kereta api Woodlands.

Terdahulu, Sultan Johor yang diiringi putera baginda Tengku Temenggong, Tengku Idris, serta puteri Tengku Amina tiba di stesen itu pada pukul 10.20 malam seterusnya dibawa meninjau persekitaran stesen berkenaan oleh pegawai kanan KTMB yang bertugas.

Keberangkatan rombongan diraja itu disambut meriah oleh ribuan pengunjung serta para media sama ada tempatan mahupun antarabangsa yang begitu teruja menunggu sejak lewat petang bagi merakamkan detik bersejarah perjalanan terakhir tren itu.

Malaysia bersetuju memindahkan stesen KTMB Tanjong Pagar ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP), berkuat kuasa mulai esok.

Keputusan itu dicapai hasil perbincangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan rakan sejawatannya dari Singapura tahun lalu.

Jarak laluan dari Stesen Woodlands ke Stesen Bukit Timah adalah sejauh 14km manakala laluan dari Stesen Bukit Timah ke Stesen Tanjong Pagar adalah 10.25km. -TMI

Semestinya ramai rakyat Malaysia yang terharu dan menitiskan airmata.Satu lagi mercutanda Tanah Melayu di Singapura terlepas.Satu lagi hasil ketidakcekapan pemimpin BN dan Umno dalam menangani isu dengan Singapura.

Selepas Pulau Batu Putih kini Tanjung Pagar pula terlepas kononnya atas nama pembangunan.Ambo tidak berapa pasti butir2 perjanjian antara dua negara ini tapi tentunya memihak kepada Singapura yang sejak sekian lama berusaha mengambil balik stesen keretapi KTMB Tanjung Pagar ini dan akhirnya mereka berjaya.

Tahniah kepada Najib kerana berjaya merealisasikan impian Singapura dan melepaskan aset negara kepada jiran dengan begitu mudah.

1 comment:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete